Monday, August 6, 2012

Penggunaan Ubat yg Betul

Arini aku nak jadi dokter la rase. Aku nak gtau kat korang sume tentang pemakanan ubat dengan cara yang betul dan sihat. Hahaha. Macam bagus je ye tak. Bukan ape. Saje nak berkogsi untuk kesihatan masing2.


Penah dapat ubat camni tak?? Yg dalam die serbuk tu. Ni nak gtau ni. Kalau dapat ubat camni korang jangan telan skali dengan balut lua die ni. Korang bukak n asing kan serbuk tu. Yg kulit lua ni korang buang je. Membahayakan sebenarnye kulit lua die ni. Kulit ni die plastik ok. Aku da buat kajian. Aku try rendam ubat ni dlm air suam. Tak lme pon. Bape minit je. Kulit lua ni cair ok. Cube bayangkan kalau die cair dalam badan korang?? Haaa. Tak ke akan merosakkan usus2 dalaman korang tu. Care paling selamat adalah bukak n amek yg serbuk 2 je. Campur dengan air pas tu minum. Lagi selamat n berkesan.


Kalau ubat camni plak mesti sume orang pon da penah rase kan? Pil biase je ni. Panadol pon cmni gak rupenye. Kalau pil cmni aku sarankan korang tumbuk bg hancur dulu sampi jadi serbuk. Pas tu campur dengan air n minum la. Sama jugak dengan ubat capsul td. Die akan larut skali dengan air. Aku rase lebih mujarab kalau buat mcm ni. Kalau korang telan je sebijik2 ni belum tentu ubat tu akan hancur dalam perut korang nnt. Mane tau time korang buang air besar die terkeluar skali. Hahaha. 


Aku just bagi tips je. Sbb aku rase care tu lebih berkesan n cepat dapat tindak balas.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment