Thursday, April 28, 2011

luahan rase

hidup kite x slalunye di atas..sampi mase mesti kite akan di bawah..bile kite di atas sumenye macam kite yg punya..ape saja kite akan dapat..sukekan..xberingat..sebab tu nenek moyang kite slalu pesan..bile kite suke 2 jangan terlalu suke..nnt akan duke..aku slalu dgr ayat ni dlu..dulu time2 xmatang buat2 xdengar je bile dowg pesan..sume 2 xpenting bagi aku dulu..tapi mmg ade kebenaran ayat tu..bile kite suke berpade2 la..jangan terlalu suke..nanti makan diri sendiri..nanti bile sampi time kite kat bawah time 2 la akan dapat rase betape ssh nye nak menanggung sume 2..teramat berat..sampai kan ade rase sangat2 give up..bg yg xkuat iman,mcm biase la..buat kje bodo..bunuh diri la..cedera kan diri la..tolong la berfikiran luas sket..time senang kowg xigt..time da ade masalah pandai2 la carik jalan penyelesaian..sume masalah mesti ada jalan untuk selesai kan..bergantung pada pemikiran sendiri la..kene la pandai handle masalah 2..jangan la bile ade masalah je nak lari..sampi bile nak mcm 2..pengecut je yg akan buat mcm 2..xbrani nk hadapi maslah sendiri..

aku pon macam 2 jugak..dulu aku paling takot bile ade masalah..xkire la ape je masalah..aku mesti xbole nk sttle kan sume..tp sekarang aku cube nk berdepan dengan masalah aku sendiri..kene cool la kan..xkan ade masalah je nk kalut..aku sangat2 tekanan sekarang ni..satu2 masalah datang..sampi satu mase aku rase xtahan sangat..kenape perlu aku yg ade masalah 2???kenape bukan orang lain???nilah yg orang katekan dugaan dalam kehidupan..ye dulu aku mmg bodo..tersangat bodo..ape pon aku xbole nk handle..aku xpernah pikir ape akan jadi bile aku buat sesuatu..ikot perasaan je..ape yg aku rase best aku buat..sangat salah di situ..sepatotnye kite kene pikir dulu sblm buat..pikir owg di blakang kite..owg yg syg kite..owg yg didik kite..ape akan dowg rase bile kite buat satu bende yang akan rosakkan diri kite..kecewe??sedih??sakit hati??benci??mmg 2 la yang akn dowg rase..pengalaman mengajar kite..sekali kite da buat salah,jangan la ulang lagi..menyesal xsuda nnt..kite blaja dari situ..mmg sume orang akan buat silap..manusia..biase la..kite bukan perfect sgt..kite bukan malaikat yg xpernah buat salah..mesti ade punye..tp kite bole cube utk jadi perfect..mcm mane???dengan diri kite sendiri la..pikir la baik2...

sume orang nak berubah..bile owg ade buat salah dengan kite,salah ke kite maafkan??sampi bile kite nk berdendam..kite terime la die seadenye..bayangkan kalau kite xterime die..mungkin die akan lagi lebih teruk..at least bile kite trime die,die akan rase yang die di beri perhatian..bimbing la die sebaik mungkin....hidup ni sume atas pengalaman..pengalaman yg byk mengajar kite..berigt la ye..

sekian,
ustaz arm aka ustaz amirul.... .... ... .... ...

No comments:

Post a Comment